Nyt fra BG 30.9.2024
Overskriften i Altinget, den 27.9. lød: ”Messerschmidt skrotter Pia”.
Det er jeg nu ikke så bekymret over. Det er en anden Pia! Meget værre er det, at ”Mattias skrotter A-niveautaxametret”.
Jeg skal ikke gøre mig klog på Dansk Folkepartis retning eller komme med gode råd desangående, men Mattias Tesfayes hensigter har jeg en klar holdning til: det tegner ikke opløftende.
Rigtig mange kolleger i uddannelsessektoren, blandt organisationerne og sågar socialdemokratiske partifæller har i ugevis udtrykt stor undren over, hvad Tesfaye har gang i. Det skyldes, at ministeren bestemt ikke har været karrig med udmeldinger om ingredienserne i den gryderet, han hævder står på blusset. Den konkrete reformpræsentation finder sted omk. 10. oktober, forlyder det.
Sideløbende med de mange udmeldinger og gensvar er der opfordring fra ministeren til en politisk diskussion om fremtidssikringen af htx og styrkelse af de naturvidenskabelige studieretninger på stx. Vel og mærke i lyset af finanslovsforslag, der med et pennestrøg fjerner A-taxametrene til netop de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.
Og sideløbende med spekulationerne om hf’s position eller mulig nedlæggelse ift. nyoprettelsen af en ”Håndens gymnasieuddannelse” udbyder ministeriet millioner af kroner til forsøg med projekt- og praksisorientering i netop hf.
Desuden har mere end 20 gymnasier (inkl. Brøndby Gymnasium) indgivet ansøgning om forsøg med et teknologifag, som skulle sætte fokus på viden om og forståelse af teknologisk udvikling og digitalisering samt de strukturer, der betinger udviklingen og de perspektiver, den muliggør for vores fremtidige arbejdsliv. Et fag, der kort sagt skal styrke de unges teknologiske kompetencer og gøre dem i stand til både at begribe åndens og håndens betydning for fremtidens samfund.
Ansøgningen har ligget på en eller andens skrivebord i STUK i flere måneder.
For Brøndby Gymnasiums vedkomne gælder bekymringen for Tesfayes reformplaner også faget idræts position. Umiddelbart skulle man tro, det var en ministeryndling, al den tid fagets indhold retter sig mod bevægelse, fysiske afbrud i en stillesiddende (skole)hverdag, teamspirit, sundhed og fællesskab. Det er forskningsmæssigt understreget i adskillige rapporter, at idræt fremmer elevernes indlæring. Ikke desto mindre synes fagets status at være vigende, når man kigger på udviklingen. I grundskolen skifter idræt position fra obligatorisk til valgfag. På hf skifter idræt position fra obligatorisk til valgfag. I det almene gymnasium bliver det stadig vanskeligere at oprette faget på B-niveau og kun 2 (TO) gymnasier i hele landet har tilladelse til at oprette idræt på A-niveau.
Der er grund til bekymring også for idrætsfagets fremtid – og her er Tesfayes tavshed ildevarslende.
Det er al ære værd at ville sikre de unges muligheder i tyndtbefolkede dele af landet, men som stort set alle udenfor regeringen har påpeget, er det ikke det, den skitserede model løser. Samtidig bør man grundigt overveje betydningen af at hæve adgangskravet til det almene gymnasium til 6 eller 7. Ministeren taler meget om, at nu er det Arnes børnebørns tur til at få en praktisk gymnasieuddannelse, som skal have et væsentligt lavere adgangskrav, forstår man. Men hvad med Ahmads børnebørn, som gerne vil have en almen gymnasieuddannelse, men forhindres i det af et alt for højt karakterkrav? Dem er der mange af på Vestegnen. Hvordan holder logikken for dem?
Mattias Tesfayes og regeringens udspil har om ikke andet skabt debat om det danske uddannelsessystem og de værdier, der ligger til grund for det. Og det er omfattende reformer, der er i gang. Folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de mellemlange uddannelser og universiteterne – ingen er gået ram forbi. Alt peger i retningen af, at så omfattende ændringer kræver grundige analyser, høringer blandt de fagprofessionelle, klare målsætninger. Og samfundsmæssig forankring.
Men hvor er begejstringen – bort set fra regeringens?
Heldigvis kan jeg se frem til (endnu) en god uge på Brøndby Gymnasium. I dag er jeg inviteret til et oplæg om Colombia (3.g Spansk) med Salka, der har boet i det sydamerikanske land i 8 år.
Desuden byder vi på Matematikscreening (1.g’erne), generalprøve på KS (2.h), NF-projekt (1.hf), FF3 - Flerfaglige projekter (2.g) og onsdag skal jeg med hele administrationen på en spændende konferencedag.
Torsdag er der BG Festival for mere end 100 elever og deres lærere fra lokale grundskoler arrangeret af 2.s. Det er en tradition, opbygget gennem mindst 10 år. En dag fuld af bevægelse og sjove aktiviteter for de små, styret af de store :-) Et glimrende eksempel på, hvad idræt kan, som fag og som fællesskab.
Søndag den 6. oktober slutter ugen med Røde Kors Indsamling og forhåbentlig en masse glade BG-indsamlere ude på ruterne – jeg skal i hvert fald afsted.
Hav en dejlig uge.
Pia Sadolin
Rektor