Nyt fra Brøndby Gymnasium 13.9.2024
Gymnasiet er ikke kun bøger :-)
2.x var i Tivoli, hvor de brugte fysik og matematik til at måle hastighed, finde højden på Det Gyldne Tårn ved brug af trigonometri samt overveje hvilke kræfter, man bliver påvirket af i et loop i Dæmonen.
Uddannelse og fornøjelse kan sagtens gå hånd i hånd. Og fornøjelsen kan tilmed blive større, når man forstår tyngdekraftens indvirken.
Derfor er det så absurd, at der i harmoniseringens navn med regeringens finanslovsforslag fjernes taxametertilskud til gymnasiernes naturvidenskabelige fag på A-niveau. Det er laboratoriedyre fag, som derfor koster mere at drive. Det er også fag, som er med til at åbne de unge gymnasieelevers øjne for naturvidenskabens store muligheder til gavn for vores førende virksomheder indenfor farma, medicin og energi.
Det ligner devisen, hvad ikke alle kan, skal ingen kunne, og derfor fjernes tilskud fra STX, fordi HHX ikke har lignende fag…..
Derudover skal der ske overførsel fra store, velstillede gymnasier med stor elevtilgang til landdistriktsgymnasier i tyndt befolkede områder, hvor det kan være svært at oprette flere studieretninger. Ingen tvivl om at nødlidende gymnasier skal hjælpes, men flere penge giver ikke automatisk flere elever, så måske skal der tænkes i andre baner, som f.eks. campus-muligheder.
Brøndby Gymnasium er sammen med hele hovedstadsområdet og de nordsjællandske gymnasier med til at finansiere regeringens omfordeling. Vi skal aflevere 0,8% hvert år i 5 år. Vi er ikke et stort gymnasium, vi er heller ikke et velstillet gymnasium og vi ligger i et område, hvor gymnasiefrekvensen ligger under landsgennemsnittet. Det er derfor svært at forstå, hvorfor vi skal afgive ressourcer.
Hertil kommer, at regeringen rumler med ønske om højere karakteradgangskrav til stx samtidig med, at man vil etablere en ny type gymnasieuddannelse med lavere adgangskrav, som skal tiltrække elever med interesse for en faglært karriere. Overvejelserne går på en nedlæggelse af hf. Hf er ellers en af de store leverandører af elever til professionshøjskolernes velfærdsuddannelser. Så hvad er logikken her? Risikoen er snarere at man får skabt en A og en B studentereksamen OG får flyttet kampen om karaktererne ned i afgangsklasserne.
Brøndby Gymnasium har idræt som fokusområde og i en tid med bekymring over for meget skærm og for lidt bevægelse er det grotesk, at idrætsfaget reduceres. Det sker i grundskolen, det sker på gymnasierne (idræt B er ikke længere del af studieretning) og på hf er den obligatoriske idrætsundervisning erstattet af valgfag.
Det er dybt beklageligt og helt ude af trit med den ellers så store fokus på trivsel, fællesskab og fastholdelse. Indsatsområder, som idrætsundervisningen i den grad er med til at fremme.
På Brøndby Gymnasium er vi så priviligerede at kunne udbyde Idræt A i en studieretning og det har vi fået tilladelse til i en 5-årig periode. Eleverne er glade for studieretningen, som har stor søgning og nul frafald. Vores hf-klasse er født med idræt på B-niveau. Også det tilbud har stor og voksende søgning.
Vi kan med ovenstående beskrivelse af udviklingen for idræt i uddannelserne in mente frygte for fremtiden. Og det er grotesk.
For hvis man gerne vil fremme fysiske fællesskaber blandt de unge og have eleverne til at træde ud af den digitale sfære, er der brug for mere idræt i uddannelserne, ikke mindre.
På Brøndby Gymnasium har vi fuld gang i studieretningsorienteringen for 1.g’erne. Sidste år kunne vi oprette naturvidenskabelige, sproglige og idrætsfaglige studieretninger. Det er jeg sikker på også vil være tilfældet i år. Det er vigtigt, at eleverne kan finde sig til rette i fagene, hvad enten deres interesse går i en sproglig, en naturvidenskabelig eller i en idrætsfaglig retning.
Eleverne er ikke små tandhjul, der skal placeres i en maskine. De er unge mennesker, der skal have mulighed for uddannelse, dannelse, fysisk bevægelse og samvær med hinanden – uanset hvor de bor.
Stx og hf har i årevis været rigtig gode uddannelser til vores unge mennesker, suppleret af hhx og htx. Der kan være gode argumenter for at få unge mennesker gjort mere interesserede i en faglært uddannelse og det kunne sagtens tænkes sammen med de eksisterende ungdomsuddannelser. Som Mattias Tesfaye selv siger: Erhvervsuddannelsernes elever er i gennemsnit 25 år – så det er ikke en ungdomsuddannelse.
Til gengæld viser alle tal, at de unge (studenter), der starter på en faglært uddannelse ovenpå en stx, er motiverede og efterspurgte.
God weekend
Pia Sadolin
Rektor