Nyt fra BG 15.9.2023
Sikke en uge. Fuld fart på.
Nu er der igen for alvor gang i debatten om de unges brug af SoMe og digitale devices – både her på BG og ude i det ganske land.
Fra børne- og undervisningsministeriets side er flere initiativer sat i gang, både ift. en afdækning af børn og unges skærmforbrug, for at sætte rammer op og mhp. at opstille digitale dannelsesmål for grundskole og ungdomsuddannelser. Rigtig mange aktører er involveret, herunder Danske Gymnasier.
Samtidig er der etableret et videnscenter for digital teknologiforståelse, der finansieres af private fondsmidler og drives af institutter på Københavns Universitet – datalogisk institut og institut for naturvidenskabelig didaktik.
En række gymnasier har konsekvent forbudt mobiltelefoner i undervisningen og det skaber muligvis mere ro i undervisningen, men gavner næppe elevernes teknologiske kompetencer, når de skal videre i uddannelsesverdenen. Vores samfund bliver mere og mere digitalt. Det bliver en udfordring for fremtidens borgere – og er det allerede i dag for mange. En forbudsstrategi er ikke vejen frem.
Det nye videnscenter for digital teknologiforståelse vil udforske, hvordan børn og unge konstruktivt og kritisk kan være skabere af de digitale teknologier, der vil komme til at omslutte vores liv, fællesskaber og samfund. Hvordan håndterer vi de mange muligheder og hvordan lærer vi de unge at navigere digitalt? Det er det centrale, som gymnasierne burde føle sig forpligtet på.
På BG afholdt vi i tirsdags digital dannelsesdag for alle klasser. Det gik ganske fint og indeholdt netop aktuel forskning, gode digitale eksempler, spændende anvendelsesmuligheder og elevernes egne refleksioner og spørgsmål til den digitale udvikling. Bort set fra et afbud samme morgen (hvilket gav rektor hektisk røde kinder), som dels reducerede antallet af workshops, dels var et emne mange havde set frem til, nemlig Ludomani, fungerede logistikken med gode lærerkræfters og sekretærers hjælp.
Hvis I er interesseret i at vide mere om dagen (og ikke var så heldige at være inviteret til fyraftensmøde om Unge og digitalisering – gjaldt kun 1. årgangsforældre), kan I se mere her
Eller spørge jeres barn :-)
Jeg regner med, vi afholder et tema om ludomani på et senere tidspunkt. Vi har fået en god kontakt til Center for Ludomani, som desværre bare ikke kunne hjælpe os på dagen!
Ellers har ugen stået i studieretningspræsentationernes tegn med alt fra kajakroning til escaperooms.
Jeg er rigtig spændt på at se elevernes fordeling og satser selvfølgelig på, at vi kan give alle 1.g’erne deres første prioritet.
For 1. årgang sluttede ugen med første runde af vores nye seksualitet- og sundhedssatsning. 2 dygtige sexologer holdt på skift indlæg for de 4 årgangsklasser.
Derefter diskuteredes cases og BGs antimobbestrategi i klasserne med team/kontaktlærerne.
Jeg fik lov til at overvære første del sammen med 1h og det fungerede rigtig godt i trygge rammer, som betød, at de unge mennesker turde snakke med om et – måske for nogle - blufærdigt emne. Jeg forventer, at BGs antimobbepapir vil blive tilført gode anbefalinger omk. definitioner på seksuel krænkelse, så de kan indarbejdes i en ny strategi.
Stort tak til Christina Kreutzmann og Mathilde Jepsen for deres kompetente og gennemarbejdede forløb om at sætte grænser. Jeg er sikker på, at den næste undervisningsgang om Normer, identitet og kropsopfattelse i november måned, hvor studieretningsklasserne er gået gang, også bliver relevant og vedkommende for vores elever.
For 3.g’erne og 2.h er forberedelserne til de første øvelser hen imod SRP og SSO i fuld gang, mens skoleårets første studierejse allerede sætter i gang i morgen, hvor 2.s drager til de østrigske bjerge. Rigtig god tur til dem og deres 2 lærere, Nis og Frederik.
Endelig skal der lyde en stor tak til de skønne 1. årgangsforældre, der trodsede Vueltaen og mødte op på BG til en fin fyraftenssnak om Unges trivsel i en digitaliseret verden og deres start på Brøndby Gymnasium. Rart at konstatere, at vores model fungerer, at de nye elever trives og at vi har forældre, som er engagerede og samtidig giver plads for de unges egne synspunkter. Vil vi vide mere om deres digitale liv for at kunne guide dem, er det præcis den blanding af nysgerrig lytten og insisteren på som voksen at have opdragelsesretten, der fungerer?
God weekend,
Pia Sadolin
Rektor